11.23.2010

Vanuatule, merehaiguse kiuste

Istun kaptenisillal. Ees on radari ekraan, justkui s2delev t2hekaart, iga kord kui joon yle ekraani jookseb muutuvad kujundid.
Siinkohal on mul radarite tootjatele v2ike ettepanek. Minu arvates peaksite sisse viima olulise uuenduse! Kui l2hedusse ilmub laev peaks t2pi asemel ekraanile ilmuma v2ike laevukese kuju. Sest muidu on p2ris keeruline neil laikudel vahet teha, on need nyyd pilved, lained, mingi ringi uliv risu või laev.
Lisaks radarile tuleb silmad hoida silmapiiril, m2rkamaks laeva, ujuvat konteinerit v6i midagi ebatavalist. Laev silmapiiril oli syndmus omaette! Yldiselt on alanud tsyklonite perjood muutnud sadamad vaikseks, jahid on suundunud vaiksematesse vetesse. N2ha saab kalalaevu.
Kui inimene yle parda kukub tuleb vajutada nuppu MOB (man over board), j22dvustamaks t2pne asukoht, t6mmata pidurit ja anda h2ire.
Igal t2istunnil hingan sygavalt sisse, keeran k2ised yles ja sammun mootoriruumi. Mootoriruum on hirmus paik. Palav, haisev ja kitsas ja v2ga myrarikas. K6rvaklapid p2he, keerad j6uga lahti uksemyraka, kus kiri DONT ENTER ja astud meestemaailma. Kiiresti vaatan ega midagi ei tilgu, kahtlane ei n2i, kirjutn yles numbrid 6li jm n2idud ja p6genen, higi otsa ees, sellest kambrist.
Minu vahetus algas kell 18, magama saab sydao;o;l. 6 tundi j2rjepanu silmi hämaras kaptesillal lahti hoida on raske. T2na on teine o;o; siin istuda, eile mo;o;dus viimane tund v2gagi udus. P2rast sydao;o;d muudame vahetused 3 tunniseks. Meie v2ike meeskond koosneb 4 inimest, valves on korraga 2 inimest. 3 tundi passimist, 3 tundi und (kui veab ja sõba silmale saan)

Ausalt o;eldes tundub mulle uskumatu, et 52 meetri pikkust jahimyrakat on v6imalik opereerida 4 inimesega! Tehnika ruulib!
Eile, nii kui Fiji saarte varjust v2lja saime muutus k6ik ilus.
Laeva k6ikumisega kyljelt kyljele, l2ks miskit minu organismis korrast 2ra. Higi hakkas voolama, n2ost kriitvalge, k6ht korrast 2ra. Keha oleks justkui shoki saanud. Koos lainete ja k6ikumisega muutus minu toidukaart v2gagi yhepalgeliseks. L2ksin kuivtoidu peale, toitun küpsistest, k6rvale ingevrivett. L6unane makaronisalat v2ljus organismist nii 20 paiku 6htul.
V2ga h6re on olla, toidule m6eldes l2heb syda pahaks, k6ik keerab sees.

Laev krudiseb, kriuksub, asjad kappides jooksevad yhest kyljelt teisele, mo;o;bel rallib mööda laeva ringi, lained pauguvad vastu laevakere. On meeleheite hetki.
Vaikne ookean n2itab oma valgeid hambaid. Midagi asjalikku teha ei suuda.
Venitan end salongi sofalt kaptenisillale, kaptenisillalt sofale ja siis jälle vaevaliselt kaptenisillale tagasi.
Kui v6rrelda jahti majaga, asub minu akna ja vanniga kajut keldris, salongi sofa 1. korrusel ning kaptenisild 2-l korrusel. Salongi kylastab m6nus tuuleiil, mis aitab elu sees hoida. Samuti on salong laevakere keskel, mist6ttu on lokumine v2iksem.

                                                          Elutoa sofad. Elupäästjad
Pelgalt m6te oma kajutisse minemisest ajab sydame pahaks.
Magan samade riietega juba teist o;o;d, ka p2eval ei suuda dussi alla minna ega alt kajutist uusi hilpe tuua. Ma arvan, et haisen ka aga see k6ik on t2htsusetu. Pyydmata n2ida kartmatu merekaruna, ytlen ausalt - jube paha on olla.
Midagi asjalikku sellise tormiga teha ei suuda. Liikuda saab laeval seintest abi otsides. Minu trajektoor on minimaalne. L2him vets, salongi sofa, kaptenisild.
Olin ynsna l2hedal loomastumisele, hambapesu oli see mis hoidis inimlikkuse poolel.
Meie v2ike meeskond oli v2sinud. See kuiv6rd k6ikuv maailm keha kurnab ja meelt nyristab on uskumatu ja kuidagi v2ltimatu. Toev6ime on halvatud.
Tegelikult ma ju teadsin, et laevareis saab olema minu jaoks paras v2ljakutse. Ja ega ma ei virisenud, kannatasin vaikselt, ootamata erikohtlemist.
Mind aitas hingamine.
Toimis ka v2hene toit, jumala eest mittemidagi rasvast v6i tugeva maitselist samal p2eval, kui v2ljas6it plaanis. Labane, maitsetu crecker ja ingveritee sest p2ris ilma so;o;gita on veel h6redam olla. Ja jutt sellest, et tegutse- no maitia, katsu sa sellise k6ikumisega tegutseda..... Minule istus lamamine rohkem.

Merehaiguse vastastest tablettidest otsustasin loobuda, peaks ju ka teisiti hakkama saama kui igapäevaselt tabletti neelama.
Teisel o;o;l oli lohutav teada, et 20 tundi veel ja oleme Port Vila sadamas.
                                                    Vanuatu lipp Blue Goldil lehvimas

Liikusime 10 miili tunnis. Peale kahte p2eva vegeteerimist on kolmanda p2eva hommik juba parem. Teisel o;o;l suutsin isegi paar tundi magada. Peale 48 tundi k2isin dussi all. Dussikabiini seintest k2tega tasakaalu otsides, pesin higi ja hirmu maha. Milline v2rskus!

Menyys oli peale creckerite ka sokolaaditort.

N2gin kui ilus on meri. Ja kui v2rske ja puhas 6hk.
Kogu reisi ajal olid meie saatjateks lendkalad. Need v2iksed h6bedaste tiibadega kalad on meisterlikud lendajad!
Mulle meeldib m6te sellest, kuidas kalad hullavad, kord parves, kord yksikult, lainetest v2lja hypates ning pikki 6hulende tehes. Teine lugu on selline, et kalad hyppavad veest v2lja, et mitte sattuda suurema kala l6ugade vahele. See m6te niiv6rd ei meeldi.










Laup2eva hommikul oli yks usin lendkala meie tekil oma otsa leidnud.

2 comments:

  1. Aitäh- hariv geograafia, varem oli mul vaid ähmane ettekujutus, kus asuvad Tonga ja Fidži, Samoa ja Vanuatu puudusid minu maailmapildist üldse. Nüüd on aga juba mingi ettekujutus olemas. Sain aru, et Fidžilt Vanuatule sõita on nagu Eestist Tšehhisse.

    ReplyDelete
  2. Sama lugu siin. Maailmapilt v6tab teravamaid toone :)
    Kui Ekspress kirjutab, et Fiji on uusmeremaalase Saaremaa, siis Vanuatu on prantslase Hiiumaa :)

    ReplyDelete